Feedback zamiast krytyki
Organizujesz imprezę dla Klienta? Kończysz ważny projekt dla szefa?
Na co czekasz? Na pochwałę! A jeśli poszło coś nie tak?
Niezależnie jak duży błąd popełnisz, staraj się wyciągać wnioski i w przyszłości unikaj wcześniejszych potyczek. Taaaak.. proste i jakże popularne słowa. Otóż doskonale wiemy, że nie zawsze wyciąga się odpowiednie wnioski. Nie potrafimy obiektywnie osądzić samych siebie, dlatego warto poprosić o pomoc innych. Zazwyczaj krytyczna ocena drugiego człowieka, wywołuje w nas negatywne emocje i zamiast mobilizować do działania, sprawia że czujemy się jeszcze gorzej. Dlaczego tak się dzieje? Otóż ludzie podczas analizy „wyłapują” to, co ich zdaniem było złe i skupiając tylko na tym, „gubią” pozytywne strony. Nazywam to wtedy czystą krytyką, która nie mobilizuje, nie poucza, nie motywuje do działania. Nie znam osoby która lubi być krytykowana, a Ty ?
Zamień swoją krytykę na feedback, inaczej informację zwrotną. Jest to opinia, którą dajesz drugiej osobie, mająca na celu zaowocowanie w przyszłości. Moim zdaniem feedback pozwala człowiekowi na przyspieszenie swego rozwoju.
Model kanapkowy jest jednym z najpopularniejszych metod feedbacku. Na czym on polega? Poniższy rysunek przedstawia w skrócie o co chodzi. Wyróżnia się 3 etapy :
-
1. Pozytywny komentarz
Na samym początku feedbacku musisz powiedzieć coś szczerego i pozytywnego, np. „Wspaniały występ”, „Dobra robota”, „Świetna prezentacja”. -
2. Strefa rozwoju
Jest to czas na wymienienie tych rzeczy, które Twoim zdaniem osoba zrobiła źle. Jednak pamiętaj że ten komentarz musi mieć pozytywny wydźwięk. Dla przykładu, nie powiesz „zauważyłam, że jesteś bardzo chamski, gdy przedstawiasz ten problem”, ale „mógłbyś być trochę bardziej uprzejmy, podczas przedstawiania tego problemu”. -
3. Pozytywny komentarz
Kończysz rozmowę ponownie pozytywnym akcentem, pochwałą. Może to być ogólne wrażenie, np. „ogólnie, tak jak mówiłam jest to bardzo dobre wystąpienie”.
Katarzyna Kolenda