Blog

20 04 2015

Użytkownicy mediów społecznościowych

Internet to medium błyskawiczne, tutaj każda atrakcyjna informacja natychmiast dociera do użytkowników. To potęga komunikacyjna, która rządzi się swoimi własnymi zasadami. Internauci kultywują ustaloną tradycję, demokrację. Oczywiście z czasem jak w każdej dużej społeczności możemy zaobserwować liderów.

Dla społeczności internetowych wartością najważniejszą jest równorzędny dialog, to on powoduje zaangażowanie w udostępniane treści. Można zauważyć pewną integrację wokół określonych dziedzin, jak światopogląd, zainteresowania lub chęć przynależenia do określonej grupy. Social media to także budowanie więzi nie tylko pomiędzy członkami społeczności, ale także między firmą a klientami. Tutaj najważniejsza jest autentyczność, każda niejasność zostaje natychmiast rozpoznana, co dla nadawcy treści może się okazać tragiczne w skutkach. Zdecydowanie wolą bezpośredni kontakt niż bezosobowy portal firmy, niczym sztywna wizytówka. Użytkownicy od bezpośredniej reklamy wolą interakcje.

Aby usystematyzować, kim są członkowie internetowych społeczności warto przybliżyć „drabinkę socjotechnograficzną” autorstwa Charlene Li i Josha Bernoffa.

 

Twórcy 14%

  • Tworzą strony www
  • Piszą blogi
  • Treści na YouTube
  • Dzielą się plikami wideo, audio, muzyką, którą stworzyli

Rozmówcy 31%

  • Umieszczają aktualizacje statusów w społecznościach
  • Umieszczają aktualne statusy w serwisach mikroblogowych

Krytycy 20%

  • Komentują na blogach
  • Umieszczają rankingi i recenzje
  • Udzielają się na forach

Kolekcjonerzy 10%

  • Używają RSS
  • Taguja strony www

Uczestnicy 41%

  • Korzystają z serwisów społecznościowych

Widzowie 54%

  • Czytają blogi
  • Oglądają wideo
  • Słuchają podcastów

Nieaktywni 32%

  • Żadna z powyższych

Źródło: A. Miotk, Skuteczne social media, Gliwice, 2013


Według twórców metody firma planująca wejść w świat mediów społecznościowych, powinna zorientować się w swoich grupach docelowych, aby komunikacja z odbiorcami była jak najskuteczniejsza. Każda z umieszczonych powyżej grup użytkuje sieć w inny sposób, ale przeciętny internauta może należeć jednocześnie do kilku grup. Oczywiście nie jest to jedyna metoda, według której możliwe jest podzielenie społeczności na poszczególne grupy. A ty, do jakiej grupy należysz?

powrót
Wybieramy Lekarza Roku
Porozmawiajmy o zdrowiu

Skontaktuj się z nami

12 444 77 29 lub 12 444 77 05