Użytkownicy mediów społecznościowych
Internet to medium błyskawiczne, tutaj każda atrakcyjna informacja natychmiast dociera do użytkowników. To potęga komunikacyjna, która rządzi się swoimi własnymi zasadami. Internauci kultywują ustaloną tradycję, demokrację. Oczywiście z czasem jak w każdej dużej społeczności możemy zaobserwować liderów.
Dla społeczności internetowych wartością najważniejszą jest równorzędny dialog, to on powoduje zaangażowanie w udostępniane treści. Można zauważyć pewną integrację wokół określonych dziedzin, jak światopogląd, zainteresowania lub chęć przynależenia do określonej grupy. Social media to także budowanie więzi nie tylko pomiędzy członkami społeczności, ale także między firmą a klientami. Tutaj najważniejsza jest autentyczność, każda niejasność zostaje natychmiast rozpoznana, co dla nadawcy treści może się okazać tragiczne w skutkach. Zdecydowanie wolą bezpośredni kontakt niż bezosobowy portal firmy, niczym sztywna wizytówka. Użytkownicy od bezpośredniej reklamy wolą interakcje.
Aby usystematyzować, kim są członkowie internetowych społeczności warto przybliżyć „drabinkę socjotechnograficzną” autorstwa Charlene Li i Josha Bernoffa.
Twórcy 14% |
|
Rozmówcy 31% |
|
Krytycy 20% |
|
Kolekcjonerzy 10% |
|
Uczestnicy 41% |
|
Widzowie 54% |
|
Nieaktywni 32% |
|
Źródło: A. Miotk, Skuteczne social media, Gliwice, 2013
Według twórców metody firma planująca wejść w świat mediów społecznościowych, powinna zorientować się w swoich grupach docelowych, aby komunikacja z odbiorcami była jak najskuteczniejsza. Każda z umieszczonych powyżej grup użytkuje sieć w inny sposób, ale przeciętny internauta może należeć jednocześnie do kilku grup. Oczywiście nie jest to jedyna metoda, według której możliwe jest podzielenie społeczności na poszczególne grupy. A ty, do jakiej grupy należysz?